fredag 14 augusti 2009

Jobbsökande

Ja de e i allafall inte roligt! Man skall ha massor av utbildning och minst lika mycket erfarenhet inom området. Hur sjutton ska de gå till? sökte ett annat arbete inför sommaren, det slöt med att vi var 250 sökande och de tog den person som hade mest erfarenhet inom området, utbildningen var oviktig! Varför i hela friden har man då gått tre år i skolan om det inte ger möjlighet till arbete. Ja ja jag hoppas att jag kommer att få ett arbete som har med den utbildning som jag har. Det gäller bara att få in foten på ett ställe o sedan visa vad man går för så att de ser att det går att lita på en. Men när de knappt går att komma in på en arbetsplats utan erfarenhet så är det inte så lätt. Skall jag berätta vad jag har erfarenhet inom så är det ju vården, det de inte fattar är att jag har kunskap om hur man möter andra människor i kriser av olika slag. Fixar man det så kan man möta flera olika sorters personer. Skulle det vara så att jag inte kan hitta ett arbeta när jag har läst de kurser som jag anser att jag behöver så har jag ett arbete att gå tillbaka till men det är ju inte det jag är utbildad till och börjar ja väl där igen så är jag rädd att jag inte kan få tummen ur a...let o komma därifrån. Jag skulle vilja gå utbildningen till kinesiolog men den kostar 46 000 kr för två år och det är inte det värtsa utan det är att ja inte kan få bidrag från csn för att gå den utbildningen utan jag måste finansiera den själv och det är inte lätt. Utbildningen behöver inte förskottsbetalas men jag skall ha möjlighet att vara ledig de helger och veckor som kursen går. Det är något som skall planeras i framtiden för den kursen vill jag verkligen gå. På Gotland finns det bara en som håller på med det, vad jag vet, vilket gör det möjligt att få igång verksamheten. http://www.kinesiologi.se/

1 kommentar: