tisdag 4 augusti 2009

Försöka att minska i vikt

Ja som vanligt så fylls mitt liv av att jag väger för mycket! Jag kan säga att jag lider av det och ändå är inte det motivation nog att gå ner. Undrar varför det skall va så förbannat svårt att tappa några kilon. De e som om hela jag bestod av lim och vägrade släppa de minsta lilla ifrån sig. Men som vanligt så har jag nu bestämt mig för att försöka IGEN! Det måste gå att komma ner i vikt på något sätt, fråga när bara hur. Nu skall jag försöka med kognitiv beteendeterapi, en bok som jag har och skall försöka följa, beskriver den mer vid tillfälle. Det "metoden" går ut på att det är beteendet och tankarna som skall ändras, försökte med den i våras och det fungerade faktiskt men så har vi då det där med motivation. Ett nytt försök till att behålla motivationen är att skriva av mig det som hindrar min motivation, eller att kika runt och se om andra har lite inspiration att dela med sig av. Kommer försöka skriva om vikten ganska ofta för att inte tappa min egen motivation, ska ja skriva något så måste de ju finnas något att skriva. Idag har jag försökt att tänka på vad jag äter och varför, det är ett av de första stegen, att bli medveten om vad och varför vi äter. Det är sällan på grund av att vi är hungriga som vi äter utan ofta för att de e tråkigt, stressigt, du e ledsen och så vidare. Idag har jag även försökt att inte äta mer än så att jag blir mätt. Har en underlig förmåga att tro att om jag inte äter ALLT nu så kommer de inte finnas någon mat kvar och så svälter jag. Risken att jag kommer att svälta är näst intill obefintlig. Men min kropp reagerar så och jag hinner inte stoppa den fören jag är så mätt så jag mår illa. Nu skall jag lägga mig på spikmattan och läsa i boken igen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar