onsdag 24 mars 2010

Kurser till hösten!

Skrev tidigare att jag hittat kurser som jag skall söka till hösten och lovade att återkomma. Det gör jag nu :) Den första kursern heter Övervikt bland barn och ungdomar och kommer att belysa faktorer som ligger bakom uppkomsten av övervikt bland barn och ungdomar men även hur detta kan motverkas med relevanta insatser. Den andra kursen heter Näringslärans grunder och beskrivs som en kurs som belyser matens innehåll av energi och näringsämnen samt kroppens behov och matvanornas betydelse. i den kursen kommer vi tydligen att göra näringberäkningar av mat och måltider och hur matvanor mäts och bedöms utifrån rekommendationer. (informationen är hämtad från www.studera.nu) Dessa två kurser tycker jag är intressanta därför att jag har som förhoppning att kunna hjälpa andra att gå ner i vikt. När jag själv har kommit så pass långt så att jag är säker på vad jag håller på med ;) så vill jag dela med mig av hur jag har gjort. Det finns en uppsjö av olika sätt att gå ner i vikt och ingen är den andra lik. Det gäller nog många gånger att hitta sin egen väg och hålla sig kvar vid den. Det är framförallt barn och ungdomar som jag vill hjälpa, har själv varit överviktig länge och så även under skoltiden. Dock påstår min faster att jag var underviktig när jag föddes så jag har varit på den sidan med ;) Hur motiverar man barn till att kliva av datorstolen och ge sig ut i stället? en fördel är att det kommit andra datorspel som gör att de kan få röra lite på sig. Vilket ansvar har skolan när det gäller idrott? och hemkunskap ( om de ännu heter så)? får eleverna information om hur de bör äta? Stressar föräldrarna för mycket och låter barnen äta vad skit som? kan vi skylla barns övervikt på föräldrarna? Vem är ansvarig för att barnen inte äter för mycket? om barnen själva får kunskap om hur du bör äta så är det lättare för dem att hjälpa till.

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant Kicki, detta med barn och övervikt. Nog 17 har föräldrarna ett mycket stort ansvar vad det gäller sina barn. Det är ju ändå de som handlar hem och sätter ribban i bra många år.
    Samhällsklimatet, affärer med megastora läskflaskor och lösgodispåsar som får det att se ut som om man inte lagt i mera än fem bitar, även när påsen är full. Där finns också ett ansvar.
    Varför har hamburgerkedjorna extra allt för en struntsumma?
    Ja, detta är intressant!

    SvaraRadera
  2. Hum, själv har jag valt en kurs som börjar nu om sex och u-länder!
    :)

    SvaraRadera
  3. Åsa: Visst är det intressant. Har du sett Supersize me. Han som håller på att äta ihjäl sig. Den är oroväckande men intressant.
    Tigris: det låter spännande. Hur har du kommit på att du vill läsa den?

    SvaraRadera
  4. Tack för sin fina kommentar och ... ja, jag fortsätter äta fisk *ler*
    :)

    SvaraRadera
  5. Låter som jätteintressanta kurser, skulle jag också kunna hoppa på...I min familj har jag försökt visa att det är viktigt med mat o att allt har sin grund i vad man äter.Ju mer idrottsintresserade mina barn blivit ju viktigare har det varit med maten o jag tror att de faktiskt förstått detta nu.Det är skrämmande att se barns ointresse för aktivitet nuförtiden, ser sällan barn ute o härjar som man gjorde förr. För att få barn intresserade av att röra sig måste man som förälder introducera och inte minst visa att det är roligt och dessutom jättebra för kroppen!Ha de Gutt Gunilla

    SvaraRadera
  6. Gunilla: det skulle väl vara trevligt att läsa kurserna och diskutera innehållet :) Kost är viktigare än många tror och som sagt det gäller nog att föregå med gott exempel!

    SvaraRadera