lördag 20 februari 2010

Vägen till ledarskap

Öppnade mailen på jobbet och hittade ett mail som hette " vill du bli chef" inte utan att hjärtat hoppade till. Var det till mig??? Öppnade det och i mailet fanns information om vägen till ledarskap. Medarbetare i kommunen får möjlighet att vidareutveckla sig till chefer. Behörighet hade alla som har relevant högskoleutbildning, vilket jag anser att det borde jag ha med tanke på att jag snart är klar ekonom. Har ju bara tentorna kvar i nationalekonomi, finansiering och utrikeshandel. Man skulle kontakta sin närmaste chef och sedan skall vi tillsammans göra en ansökan. Undrar om min chef anser att jag är ett lämpligt chefsämne. Men å andra sidan hur skall hon kunna bedömma det? det är inte länge som jag har arbetat men henne som chef, innan har jag pluggat och innan det var jag sjukskriven. Men hon borde veta att jag inte tiger när något händer som är orätt. I testet kommer följande ämnen att tas upp:
  1. Helhetssyn
  2. Målfokus
  3. Personlig trygghet
  4. Social kompetens
  5. Samarbetsförmåga

Jag anser att med mina grupparbeten, uppsats i balanserade styrkort och så vidare så borde jag ha en aning om detta.

Skall faktiskt prata med min chef om det och kan hon inte svara på det här så får hon kolla upp det. Om hon nu är på jobbet på måndag annars får ja ringa :)

Det kanske är min chans att få arbeta med det jag vill. Ledarskap och motivering av mina medarbetare och samtidigt något som har med min utbildning att göra.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Självklart skall du kontrollera upp vilka förutsättningar du har att få ta del av detta. All utbildning och erfarenhet ger erfarenheter som skall tas tillvara hos den enskilda arbetstagaren för att hela organisationen skall få ut det bästa av var och en. Hoppa på "tåget" om du får möjlighet, du är ju kreativ, nyfiken och drivande...

    Lycka till!
    Ulla

    SvaraRadera
  2. Som klippt och skuret för dig Kicki! Go for it!

    SvaraRadera
  3. Tack! skall prata med chefen bara hon kommer tillbaka!

    SvaraRadera