måndag 15 februari 2010

Måndag och mer GI

Som bekant så äter jag mer och mer efter GI. Har uteslutit kaffebröd och godis och ersatt det med frukt och smörgås. Det är inte den optimala ersättningen med tanke på Olas fas 1 men jag ansåg att det var bättre för mig att trappa ut kolhydraterna än att sluta med dem helt. Har uteslutit pasta och potatis och ersatt med bulgur och röda linser. Enligt Fas 1 så skall kolhydraterna bort ännu mer. Så nu skall jag ta bort smörgåsarna, trappa ner bulgur och frukten. Har ännu en del frukt hemma och dem kommer jag äta upp. Kolhydraterna skall minimeras till 40 gram/dag. Det står i boken (Gå ner i vikt/Lauritzon) att man kan äta kött, kyckling, fisk och ägg så mycket man vill. Det gillar vi, liknar nästan LCHF när jag åt efter den. Skall försöka äta omelett till frukost, vet att jag håller mig mätt läänge på det och så någon form av protein till lunch och kvällsmat. Dagens frukost bestod av yoghurt och keso med lite skinka. Häll mig mätt fram till lunch :) Lunchen bestod av omelett på tre ägg och 1 dl matlagningsgrädde (15%), får se hur länge jag håller mig mätt på det. Skall nu göra en matlista för någon vecka framåt. Lite lättare att handla då :) Vikten har gått ner lite men efter helgens fusk så kommer troligen denna vecka inte vara lika lyckad. Men huvudsaken är att jag är tillbaka i mina nygamla vanor. Inget kaffebröd eller godis och fokus på mindre smörgås och frukt!!!

2 kommentarer:

  1. Det där med frukten fattar jag bara inte. Tänk så mycket nyttiga vitaminer och fibrer. Ett äpple innehåller inte många kalorier. Varför får du inte äta frukt??? Jag skulle hellre bli vegeterian än att sluta äta frukt.
    Jag tycker du är superduktig Kicki!

    SvaraRadera
  2. Frukten under fas 1 är för att minska på kolhydraterna, sen när jag äter efter fas 2 så kommer jag att få lägga tillbaka frukten.

    Tack Åsa! vissa dagar är svåra och andra nästan lätta :)

    SvaraRadera