onsdag 25 november 2009

Glad och positiv

Hur går det då att vara glad och se saker mer positivt? Ja det går skapligt faktiskt, det är nog mest vädret och värken i händerna som är svårt att se något positivt i. Ändå kan jag förundras över människor som bara gnäller och inte ser att de faktiskt har det ganska bra. Det är bara du själv som kan ändra dina tankar och gör de det inte så kommer du att bli mer och mer ensam för ingen orkar höra på ditt gnäll. Läste i Ulrikas blogg om en gnällfåtölj och det är nog något som alla ibland behöver. Undrar vad som händer om varje arbetsplats införskaffar en sådan. Jag menar, alla är inte på topp varje dag och det är inte mänskligt att begära det heller men de dagar som är ”nere” kan sluta ganska bra ändå bara man får gnälla av sig lite. Tänk på hur mycket du påverkar dina arbetskamrater med att vara gnällig. Det är faktiskt energikrävande att lyssna på folk som bara gnäller. Fick berättandes för mig av en kvinna som varit på badet och lyssnat på barnen som hade simträning. Tränaren säger till barnen, som är i början av skolåldern, att de skulle simma x antal gånger fram och tillbaka. Några av barnen svarar ”måste vi det? De e ju så tråååkigt” HALLÅÅÅÅ!!! Om du väljer att träna något så gör du som tränaren säger. Det är inte roligt alla dagar men det finns en anledning till övningarna som tränaren ger. Hur kommer det sig att barn blir mer och mer negativa? Kommer det från föräldrarna eller vem är det som lär dem det. Förprogrammerade tror jag inte på! Allt kan inte heller skyllas på vädret, även om jag försöker :) Hur skall vi ändra på inställningen? Ibland tror jag att alla behöver gå en positiv kurs för att bli medveten om att det är dina egna tankar och du har ansvar för dem. Nu skall jag plugga vidare, det är mycket nu MEN jag kan studera och jag har ett arbete att gå till OCH jag har vänner som vill komma och dela min årsdag. Vill dem de så skall jag givetvis tacka och bjuda på något trevligt!!!

1 kommentar:

  1. Vi behöver nog alla bli påminda ibland om att försöka se lite mera positivt på tillvaron!
    Du har en award att hämta hos mig.

    SvaraRadera