måndag 12 juli 2010

Värmen

Ja den håller i sig och snart har den tagit livet av mig! I går när det var dags att sova lite inför nattjobbet så var det 30 grader i sovrummet. Så varmt har det aldrig varit förut och det är i allfall tredje sommaren som jag bor här. Utanför köksfönstret stod termometern på 36 grader och solan hade inte hunnit dit ännu. Det är nästan för varmt för mig. Sitter still och svetten rinner av mig, det är inte trevligt. Natten på jobbet var allt annat än lugn! luften där är ju lika varm som alla andra stans så de stackars människorna försöker överleva och ärligt talat är det nog bara en tidsfråga innan värmen tar livet av någon. Det är hemskt att säga så men det är sanningen. Så som vi lider av värmen och vi är friska. Hur är det då inte om man är gammal och sjuk! Tittade på termometern i natt när klockan var ca 01.00 och då stod den på 24 grader. Kollade minitempen på min termometer och den stod på 24.1 så det har i allafall varit varmt hela natten. Vi har kylaggregat som kan gå på jobbet men det är bara i ett rum på varje avdelning. Så gissa vart vi försöker hålla oss. Tanterna och farbröderna har 25+ på sina rum, då är det inte underligt att de inte kan sova. Det kan inte jag heller! Sitter just nu och känner mig så seg i huvudet. Undrar om hjärnan omvandlas till sirap när värmen kommer över 30??? ;) dricker vatten och mera vatten. Tror jag fått i mig 2 liter redan och då har jag sovit borta nästan hela dagen. Jag vet att jag klagade på vintern när det var kallt och halt och rent ut sagt jävligt. Men detta är nästa lite för mycket. Du orkar inget och som en klok vän sa så är det kanske enda sättet för att få oss människor att lugna ner oss lite. Hon har rätt i det men då gäller det att man har den möjligheten. Jag tillhör dem som är lyckligt lottade och kan jobba på natten. Tänk de stackare som jobbar på sjukhemmet på dagen! att de inte svimmar är ett under! Så en stor eloge till oss alla som klarar vården!!! hettan på sommaren och snöskottningen på vintern! vi är skitduktiga!!! bara så ni vet ;)

2 kommentarer:

  1. Det här är vi inte vana vid, men ta det lugnt snart vänder det Kicki :)

    SvaraRadera
  2. Bara ja lever tills dess då ;) ja smälter helt klart bort nu!

    SvaraRadera