lördag 24 juli 2010

Kyrkklockor och turister

Det är något jag inte förstår! I dagstidningen kunde man idag läsa om ett vandrarhem med gäster som klagade på att kyrkklockan ringde kl 7. Om man bokar ett vandrarhem i en gammal skolan så kanske man skall tänka lite längre. Förr i tiden låg skolan vid kyrkan, så är det väl mer än bara på Gotland. Alltså om jag bor i en gammal skola så finns det en kyrka i närheten som skulle kunna ringa på morgnen! I Alva där jag är uppväxt hade vi kyrkrigning kl 06.00, det var en speciell känsla när man varit ute och ridit i säkert mer än 30 min, befann sig mitt uppe i skogen och fick höra kyrkklockorna. Okej jag var vaken det är inte de klagande gästerna! Sen fick vi ny kyrkoherde och klockorna började ringa kl 8. Kanske fick hon sin vilja igenom att slippa höra detta ringande kl 6. Efter något år flyttade jag in i den gammla affären i Alva, var ligger affärerna i förhållande till kyrkan? jo relativt nära. Jag klagar inte på klockorna för jag hörde dem knappt. Och lättväkt är jag det kan jag lova! men man vänjer sig vid vissa ljud och kyrkklockan är ett av dem. Så turister här kommer en lite checklista:
  1. var vill jag bo? med lantljud eller stadsljud? acceptera sedan ditt eget beslut
  2. även om ni har bil så kan man gå! alltså parkeringarna längre bort från entren är till för er också.
  3. försök inte överta hela ön. Vi är vana vid Valdemar Atterdag och andra som intagit ön så ni biter inte på oss.
  4. inse att på semestern skall man vila ut, sluta stressa då! vi som bor här sedan tidigare vet att ni bli som höns när någon ropar "räven kommer" men ni själva verkar inte veta det.
  5. Gotland är till för oss som bor här året runt och däremed betalar skatt. Vänta på er tur oavsett vad det gäller.
  6. tränger ni er före i kön, sätt fart då!

Klarar du av detta så skall det nog gå bra!

Givetvis finns det turister och sommargotlänningar som inte faller för detta men dem märker vi inte så mycket av.

Måste bara berätta: en vän sitter på Cafe Siesta förra sommaren, kafeet ligger några hundra meter från ringmuren på östercentrum. In till expiditen kommer en turist och ber om att få fråga en sak, självklart svarar expiditen. Kunden "var ligger ringmuren?" gissa om expiditen tittade sig omkring och väntade på dolda kameran. Inget hände och hon förklarade snällt att om du går ut genom dörren och tittar till höger så ser du det som kallas österport!!! :D :D

1 kommentar:

  1. Förr hade just kyrkklockor en uppgift: att upplysa om tiden för de dåtida människor som inte hade armbandsur eller klocka på väggen. Det ringde alltid en halvtimme innan gudstjänst för att man visste att det var dags att gå, ingen hade ju långt till de många aktiva kyrkorna - förr.

    Att klockan slår sin tid kan ju, liksm ringning, vara till bekymmer för de mest närboende. Mitt på dagen när klockan är 12, skulle ju klockan klämta fyra slag för att det var 4:e kvarten på timmen, samt slå 12 gånger för att det var heltimme... Men det är väl så att man vänjer sig vid alla de ljud som finns i omgivningen och till sist inte hör dem även om de finns.

    På orten där jag bor ringer klockan i kyrkan endast sommartid: 7:00 och 18:00, dvs. en arbetsdag för dåtidens personer, nu arbetar vi kortare. Samt att det av tradition ringer till helgsmål lördag kl 18:00 och även i samband med gudstjänster, själaringning vid begravningar eller urnsättningar, vid bröllop och konfirmation. För mig är det en länk mellan de döda och de levande - ett trevligt inslag i miljön.

    Ulla

    SvaraRadera