söndag 18 juli 2010

Vädrets makter!

Tänk vad lite vi kan göra åt vädret! eller det är tur för då hade det helt kart varit mer krig i världen än vad det redan är. Det finns väl egentligen ingenting som är så omdiskuterat som just vädret. Har man inget att prata om så fungerar alltid vädret. Alla har en åsikt om vädret och egentligen spelar det ingen roll för vad du tycker gör det samma. Ändå kan vi inte låta bli att ha åsikter om vädret. Jag är inget undantag. Det vet alla som följt med här ett tag. Under vintern som gick gnällde jag över hur mycket snö det var och att ingen kunde skotta klokt så att det gick att komma fram. Nu är det sommar och jag gnäller över att det är så varmt att jag inte klarar mig. Men jag slipper i alla fall plumsa i snön ;) I går fick vi ytterligare ett bevis på att vi inte rår över vädret. Luften var tung och otäck. Kläderna klistrades fast på kroppen och huvudet var minst tre storlekar för litet för sitt innehåll. Klockan halv 11 började det mullra, gick hem från mormor och kännde att äntligen kanske det blir lite bättre luft och det får åska lite (kom ihåg lite). Klockan blir 12 och ovädret kommer närmare. Blixtrar och dundrar på så att det är nästan lite otäckt. Tycker inte om åska men är inte direkt åskrädd. Bara om det kommer så nära så att det kommer blixt och sen låter som ett kanonskott! de gillas inte. Så var det! Åskan försvinner bort och jag kryper i säng, det var jobbarnatt på gång. Sover till 14 då kommer vädret tillbaka. Ger mig denn på att det slog här utanför. Står i fönstret och tittar hur blixtarna går rakt ner! gillas inte! Sedan går ovädret fram och tillbaka här hela eftermiddagen. Kvällsmaten intas kl 17 och straxt efter det går strömmen. Jädra skit! ja ska duscha och göra mig klar för att jobba!!! gillas inte! Skickar sms till syster som jobbar, vi brukar inte ha strömavbrott samtidigt men det är svart där också och rädda boende. Gillas inte! Strömmen kommer tillbaka straxt efter 19 och jag inser nu att vi var lyckligt lottade för det. Vissa har haft strömmen borta betydligt längre. Kan göra mig i ordning i raket fart och hinner även koka kaffe! de gillas =) Syster som är ledig kommer hit, har inte ätit och tar vägen förbi affären. Stängd pga strömmen! får ingen mat men ja har ju kroppkakor i frysen så hon klarade sig. Gillas!! När det är dags att gå till jobbet regnar det inte. Har annars regnat hela eftermiddagen och det är vad vi behöver. Enda nackdelen är att det här regnet kommer så fort så marken inte hinner med! Åsak mullrade över Hemse från halv 11 till ca 21.30 det är nog det längsta åskväder jag upplevt. Får något att prata med brukarna om, de är betydligt äldre än jag och kan inte minnas att det varit sådant långdraget åskväder så det är troligen något unikt! men vi har något att prata om =) Som om det inte var tillräckligt så fixade troligen vädret att brandlarmet gick i morse, precis som det var dags att gå hem. Ingen av oss gick hem! tänk om det var skartp. Fick ordna så att personalen på den berörda avdelningen fick information om att det faktiskt var på deras avdelning. Förstår inte hur ordinarie personal kan informera så fruktansvärt dåligt så att de inte ens föstår att larmet gått! har idag på morgonen informerat tre vikarier hur brandlarmet går till och vad som skall göras. Gissa om de gick bra efter att ha arbetat 10 timmar. Men de var tacksamma för att någon tog sig an dem och inte yrade runt. Brand och det som hör därtill har alltid fascinerat mig! och jag kommer att återkomma med vad som gjorde mig upprörd i detta fall! Idag är det ny dag och det är faktiskt svalare ute! gillar det. Det går att sova utan att svettas och vakna av att lakanet har tagit ett stadigt grepp om en. Det går att andas och känna att det är sval luft som kommer ner i lungorna. Blir det ingen spinning så skall jag ut och springa för att njuta av vädret! Vädret är nyckfullt, irriterande, katastrofalt, kaosskapande, katastrof, njutbart, vackert och något vi inte kan råda något över! men har många åsikter om. Vad tycker du om vädret?

3 kommentarer:

  1. Jo det där med vädret är ju alltid en inledning eller anledning till att börja prata med medmänniskor. För min del kan det gälla att ringa upp farbröder eller en telefonvän, personer som väntar på bussen samtidigt som jag, arbetskamrater... Vi har ju i de flesta fall samma åsikter om det extremt varma eller kalla, det mer normala temperaturerna kan man ju utnyttja beoende på aktivitet till mest lämpligt, och det kan ju diskuteras.

    När jag var liten hade jag och min syster två som ibland kom på "besök": "Åskar och Regnar" ibland kom de lämpligt, men ibland överaskade oss, ibland endast "Regnar", men "Åskar" var den som skrämdes mest!

    Inomhustemeraturen har här hemma varit någorlunda behaglig, trots sommarvärmen - det gäller att dra ner och stänga för. I eftermiddag njuter jag av friska vindar och +24 grader.

    Ha det gott!

    Ulla

    SvaraRadera
  2. Det är väl bra med lite busväder så det blir lite action ;) Vi har ju bra erfarenheter utav åskväder Kicki!
    Blev det något spring? Jag var minsann iväg i morse, så gott!

    SvaraRadera
  3. Ulla: det låter på något sätt trevligt med era besök trotts att ni blev rädda för det enda. får de en identitet skrämms det inte lika mycket. här är det skapligt inomhus faktiskt!
    Åsa: ja den natten var speciell men inte lika långvarit. alla blixtar kom på en gång. o brandlarm fick vi ju oxå ;) blev spinning och de ut av bara f*n :D

    SvaraRadera