måndag 19 juli 2010

Brandlarm, sommarvikarier och ordinarie personal

Ja som tidigare framgått så gick brandlarmet på jobbet i går morse. Inget underligt med det för det gör det lite när som. Blir det för mycket snö på taken och det börjar tina upp så går larmet. Regnar det för mycket och för fort så går larmet. Bygger de om luftkonditioneringen så går larmet. Ja som sagt det går lite när som. Jag anser då att för våra brukares och personals säkerhet så måste alla veta hur det fungerar. Tyvärr är så inte fallet i år heller! Vems ansvar är det? chefen och den person som stod för introduktionen anser jag. Så vad händer? Larmet går och vi som jobbat natt är först eftersom vi var närmast. Larmet har gått på en av avdelningarna. All personal från en avdelning kommer och en från ytterligare en. Tanken är att EN från VARJE avdelning skall gå ut, de andra skall hålla ställningarna på avdelningen. Vi skulle alltså varit fyra och tre nattpersonal som var på väg hem. Så blev det men två avdelningar var inte prepresenterade. Och inte avdelningen som fått utslag om brand. Vi går ner dig för att kolla läget och informera dem om att det faktiskt är där det "brinner". Tyvärr är vi lite loja med respekten eftersom det är falska larm så ofta. De tittar sig förvirrat runt och förstår inget. En av de ordinarie går fram till dörrarna och bara sliter upp den! galet säger ja bara!!! vad hade hänt om det brunnit där inne? jo hela elden hade fått mer syre och hon hade troligen fått all eld över sig. Gissa om det hade varit lyckat. Finns det rökutveckling i rummet så räcker det med att glänta på dörren för att känna om röken sipprar ut. Vi återvänder till de första avdelningarna eftersom vi inte uppfattar att det finns någon brand. Vikarierna som sett mest förvirrade ut kommer med oss tillbaka. Står och pratar med dem en stund för de har ingen aning om vad som kommer att hända. Frågar då vilken information de fått och svaret blir att lamporna på avdelningen skall snurra? jag förstår inte och hon får förklara ytterligare. Det visar sig att informationen hon fått så som hon uppfattat den är att de vanliga lamporna som lyser när någon vill ha hjälp skall cirkulera ungefär som när någon gör vågen. Och på den här avdelningen var det bara en lampa som lyste. Klart att de inte fattade att larmet gått. Förklarar hur det ser ut och visar på en av avdelningarna och hon ser lite skamsen ut och förstår inte hur hon kunde uppfatta så fel. Jag tycker att det är okej men att nu vet hon hur det ser ut ifall det händer igen. Vikarierna har heller ingen aning om hur de skall läsa av skåpet där det ger utslag och visar tydligt var det brinner. Just nu kan jag inte visa det för det står fem brandgubbar framför och jag tycker inte att de skall behöva förklara det för oss. Det får de i så fall återkomma och göra. Frågar sen vem som ringde och alla tittar på varandra. Sa när vi gick ner några stycken att ni som är kvar kan avgöra vem som ringer. Och ingen gjorde det!!!! det är alltså meningen att vi skall ringa 112 det kan ju vara så att automatlarmet inte går fram. Då kommer det heller ingen brandkår! Är det så att det inte finns någon eld så kan vi säga det "vi hittar inte att det brinner där som tavlan ger utslag med givetvis kan vi inte garantera det" eller så är det skarpt och vi kan säga " det brinner utav helvete och då kan de larma Visby och få förstärkning" allt till vår fördel! Tack och lov är det sällan som det är skarpt lägen MEN DET KAN HÄNDA!! och då tycker jag att vi har som ansvar att veta vad som händer och vad vi skall göra. Det som gör mig irriterad är att ordinarie personal som inte har koll ändå skiter i vad man säger. Jag har lite koll eftersom jag varit brandombud. Tyvärr är det genomgående för viss personal att de vägrar lyssna på andra. Jag vet bäst och tar inte order av andra! nej det är kanske så men det kan bli sååå fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar