torsdag 9 september 2010

Däckade fullständigt...

Ja det var vad jag gjorde i går. Eller det började redan i tisdagskväll. Spinningen gick bra förutom att jag fick näsblod (händer ibland när jag tar i för mycket eller börjar bli förkyld). Sedan var det möte med hockeyn. Lite längre än det brukar men annars inget speciellt. Kommer hem och känner att jag mår lite illa. Tittar igenom vad jag ätit, skriver ju upp allt nu, och kommer fram till att det faktiskt är möjligt att jag ätit för lite under dagen. Tar två smörgåsar, lingongrova med ost och borstar tänderna och går isäng. Vaknar igen efter någon timme och mår fortfarande illa. Har jag ännu inte fått i mig tillräckligt med energi, behöver få tag på mina russin men de ligger i köket. Ligger jag precis still så går det bra annars mår jag så illa så ja ni vet vad som händer då ;) Tillslut finns ingen återvändo, vet ju vart russinen ligger så ja far upp i köket hämtar dem och tillbaka i sängen, vilken ansträngning. Ligger i sängen och tuggar russin, säkert en rolig syn :D får behålla dem i ca 30 minuter...... Min största skräck efter hissar och trånga utrymmen är just att vända ut och in på magen. Övertalar mig själv att jag kommer att överleva, det har du gjort tidigare. Tar mig tillbaka till sängen och ligger som i dvala ända till morgonen. Skulle äta frukost med systrarna men det fick ställas in. Kunde inte ta mig ur sängen. Sover till och från hela förmiddagen med få avbrott. Faster ringer på förmiddagen, upplyser mig om att klockan är straxt före 11. Hoppsan vad jag sovit.... Men är ännu trött som om jag aldrig tidigare fått sova. Hon näst intill tvingar mig till att stiga upp och dricka vatten. Får väl göra det då =) tar en knäckemacka med mig tillbaka till sängen. Sover och dricker resten av dagen. Vaknar igen när klockan är ca 20 inte hungrig men måste äta, det vet jag. Mår ännu lite illa men det kan ju bero på att jag inte ätit något på hela dagen. Tre knäckebrödsskivor är ju inte mycket näring i. Kokar havregrynsgröt och får behålla den. Borstar tänderna och går i säng när klockan är 20.30. Svårt att somna, kroppen värker efter allt sängliggande under dagen. Min madrass är inte gjord för att sova totalt 22 timmar i. Somnar tillslut och vaknar av att klockan ringer 08.00 det är idag det... Idag känner jag mig piggare, kan sitta uppe utan att världen snurrar, mår inte illa men fasen va matt jag är i kroppen. Rör jag på mig så svettas jag och känner hur pulsen stiger. Meningen är att jag skall leda push i kväll/eftermiddag men jag har en ersättare som bara skall kallas in. Gör det nu vid lunch. Kör jag idag så kanske jag är däckad i morgon med o så kul är det inte. Så här har det varit någon gång tidigare men det är säkert 5 år sedan sist. Oftast har det då orsakats av att jag levt i ett lite för högt tempo. Men jag har ju semester nu!! och så kan jag känna att när jag klarade hela skoltiden utan detta då borde jag klara det mesta. Men som sagt det här är inget nytt för mig men lika obehagligt varje gång det händer. Vet man varför man är sjuk, tex förkylning då är det så. Vila ett par dagar och sen är det bättre. Förkylningar förvarnar också lite mer än det här. Sist det hände så klev jag upp på morgonen, duschade och sen tog det tvärstopp, sov i två dagar utan toalettbesök, fick ringa mamma för att kolla om det verkligen stämmde med vilken dag det var. Jag tycker inte att jag lever stressigare än någon annan och föresten så har vissa av mina tidigare arbetskamrater talat om för mig att eftersom jag inte har man, barn och allt vad det innebär så kan jag inte vara stressad. Det går ju att diskutera!!! Nu skall jag ta de lugnt över helgen och sen får vi se hur jag mår!

2 kommentarer:

  1. För långt borta för en kram, eller kanske behöver du lite praktisk hjälp i köket...

    Man kan visst vara stressad och/eller få utmattningssymptom utan "make-villa-hund-barn". Under den tid jag lärt känna dig har jag beundrat din entusiasm och energi för ditt arbete med människor oavsett om det är på jobbet eller inom inom sport (som aktiv eller åskådare), din hunger efter kunskap och därmed viljan att studera... Kanske stressar även din syn på dig själv med din vikt och ditt ensamboende (i väntan på en parrelateion?).

    God och tillräcklig sömn är viktig för återhämtning för kropp och själ. Bra matvanor viktig för kroppens välbefinnande och skall vara en njutning, även den, för kropp och själ.

    Hoppas att några dagars vila utan stressorer kan ge dig en återhämtning till det du var innan.

    En morgonhälsning från Ulla

    SvaraRadera
  2. Tack Ulla =) hade nog behövt lite av båda just nu!.

    Kloka ord och förmodligen sanningen men det är så lätt att leva i det som redan är i full gång. Ibland kan jag känna att jag inte ger tillräckligt till deltagarna eller till det jg gett mig in på. Styrelseuppdrag och liknande. Men det är kanske mina egna krav som är de största.

    Sover, vilar och försöker må bra nu =)

    SvaraRadera