tisdag 10 augusti 2010

Traifkvett

Det skulle inte skada om folk kunde tänka lite när de är ute på vägarna. Vissa saker är riktigt skrämmande och andra bara mycket irriterande. Var ute och gick för en liten stund sedan. För att kunna komma ner till mindre vägar är jag tvungen att gå längs en lite mer trafikerad väg. Vissa bilister ser inte ens att man går på kanten. De kommer körande längs vägkanten som om man inte fanns. Tänker att det kommer väl möte, men icke! kärringen (ursäkta men håller man på o köra på mig är man en kärring) reagerar inte ens när jag är precis brevid henne. Något måste va galet!! Sedan kommer det lastbilar som knappt får plats på vägen. De saktar in när de får möte. Jag skulle verkligen inte vilja ha lastbilarna lika nära som kärringen i bilen idag! Om bilisterna själva var ute och gick någon gång så skulle de förstå att det är lätt att trampa snett på någon sten eller liknande. Risken att gångtrafikanten ramlar ut i vägen är överhängande. Vad händer? jo de kör på gångtrafikanten. Är det värt det istället för att köra ut lite så vi får plats? knappast svarar jag som både gångtrafikant och bilist. Men de mest galna jag sett på länge var i allafall i går när jag gick hem från affären. Möter en volvo, inget speciellt med den. Förutom att i förarsätet sitter en äldre man med stödkrage. Då inte en mindre modell, utan en som verkligen går upp till hakan och nästan ända upp till öronen. Hur mycket kunde han se av trafiken? hade han hjälp att se av tanten som satt brevid kanske. Hon var säkert i 85-90 årsåldern och mannen i 60-65 så reaktionsförmågan var definitivt fördröjd. Tack och lov var jag på väg hem. Undrar hur mycket sådant det förekommer men som bara får ske utan att det händer något. Det är, tack och lov, inte ofta det händer olyckor och gör det de beror det ofta på farten. Men när en man med denna stödkrage ger sig ut i trafiken och det händer olyckor så är det inte underligt. Inte heller när tanter som inte ser gångtrafikanter är ute och kör bil. Går man så långt ner på kanten som det är möjligt så tycker jag att jag har rätt att vara där. Likaså är det på vintern. Då har jag massor av reflexer, för min teori är att om jag blir påkörd så skall jag i allafall ligga i diket och se ut som en julgran. Ingen skall kunna komma och säga att jag inte hade reflexer och därmed inte syntes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar