söndag 27 juni 2010

Midsommartårta = Jordgubbstårta

Det är väl knappast någon som missat att det varit midsommar??? Jag tycker att till midsommar hör jordgubbstårtan. Det är nästan enda gången jag äter jordgubbar. Det är inte alltid säkert att min mage gillar färgen i gubbarna men är det midsommar så är det. Bjöd lite trevliga människor på tårta nu i kväll. Deras tårta såg ut så här: Jag hade fått en ide om att det skulle vara möjligt att göra en lite nyttigare tårta och lite mer LCHF eller GI tårta. Så jag vispade äggvita till skumm och hackade nötter och gjorde tårtbotten av det. La bananer och grädde emellan. Kanske inte den bästa fyllningen men det var vad som fanns hemma just idag. Till garnering blev det, som ni ser, grädda och jordgubbar. Hur smakade då detta? nja får jag säga, blev trött i käken av allt tuggande, måste göra en ny och mala nötterna istället för att hacka dem. Annars var det rätt okej! dömmer inte ut den förens jag har provat med malda nötter =) Den ser rätt okej ut och jag hade kunnat bjuda på den!! 3 äggvitor vispade till hårt skum ½ dl hackade hasselnötter ca 300 g blandade nötter (hittade en blandning på affären) Blanda och klicka ut på ett bakplåtspapper där du ritat ut två cirklar ca 20 cm i diametern. Grädda i 150 grader tills det stelnat och fått lite färg. Återkommer när jag malt nötterna för att se hur de smakar :D

2 kommentarer: