torsdag 17 juni 2010

Förvirrad

Just nu är jag inte säker på att mitt yrkesval är det rätta! under tiden jag pluggade till ekonom kändes det rätt. Men nu känns det mest förvirrat! varför får jag inte jobb som ekonom? jo för att jag inte har erfarenheten, hur får man det av att inte komma in på marknadet? jag förstår inte! Jag vill heller inte vara kvar på hemmet där jag jobbar idag! jag vill göra något mer utmanande. Ett arbete där arbetsuppgifterna är flexibla, den ena dagen är inte den andra lik! jag vill kunna tänka, lösa problem, möta människor, hjälpa människor, informera och lära ut. Hjälpa andra att ta hand om sig själva. Men vad jobbar man som då? det har jag inte kommit på ännu.... En gammal dröm som ligger kvar och lurar är att arbeta som sjuksköterska och hellst på akuten. MEN orkar jag plugga till sköterska också? jag vet att det kommer att bli ett otroligt slit i tre år till! men för hoppningsvis får jag ett arbete efter det. Men är det det jag vill? har ingen aning. Sommaren och hösten får visa om det blir mer pluggande eller inte!

4 kommentarer:

  1. Så tråkigt att du inte får något ekonomjobb Kicki, när du slitit så hårt för att nå dit, skit helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Visst är det så att nuvarande arbetsmarknad, utbildning och "slumpen" avgör vad vi skall jobba med. Detta tillsammans med medvetna val av utbildning och erfarenheter.

    Beklagar naturligtvis att det inte har dykt upp något jobb ännu som kan matcha din utbildning i ekonomi.

    Att lägga ytterligare 3-4 år för att bli sjuksköterska... Du verkar i alla fall ha en målbild vad du vill jobba med i en framtid. Med de erfarenheter som du fått inom vården har du ju fått in sikt i vad det kan innebära att arbeta som sjuksköterska, vad vårdtagarna och de anhöriga behöver och naturligtvis vilken stöttning som personal behöver.

    Bara du själv kan veta vad som passar dig bäst i en framtid. Önskar dig lycka till med val.

    Ulla

    SvaraRadera
  3. Det är svåra men viktiga tankar. Samma tankar som jag har och har haft väldigt länge. Hoppas att du kommer fram till vad du vill. Det ända är nog att låta tankarna flyga fritt och kanske väga olika alternativ mot varandra. och prata/skriva om de så att man kan få andras tankar om det. Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  4. Åsa: det är förbaskat irriterande!
    Ulla: arbetsmarknaden såg ju inte riktigt ut så här när jag började. framtiden då såg ljus ut och det skulle behövas många ekonomer! men det var då det.
    Ensamma mamman: hoppas du kommer fram till bra beslut du med =) kram

    SvaraRadera