onsdag 4 juli 2012

Magens bästa vän...

... är just nu frånvarande. Jag har brottats med problem med magen under flera år. Äntligen har jag fått ändan ur vagnen och gått till doktorn. På min beskrivning sa hon direkt "det låter son IBD" "alltså inflammation i tarmen" massor av blodprover togs och så fick jag order om att äta laktosfritt ifall det kunde vara det. Knallar hem och läser på alla förpackningar och utesluter laktos. Inte direkt bättre blev jag. Fick samtidigt ett medel som skulle reglera gaserna i magen så att slipper känslan av att sprängas. Får något mindre gaser men de snabba toabesöken var kvar.

Pratar med doktorn ingen och skall lämna mer prover. Skall ringa och få svar. Inget svar har kommit. Tillslut säger doktorn att hon får ringa och söka efter vart det tagit vägen. Provet är borta. Det har lämnat labbet där jag lämnade det men sen är det borta. Jag får lämna ett nytt. Och vänta ytterligare på att få svar....

Just nu känner jag min mycket trött och orkeslös. Sitter mest och slöar. Försöker rycka upp mig och sköta om det som behöver skötas men blir fort trött. Är illamående mer eller mindre hela tiden nu. Det spelar knappt någon roll vad jag äter för jag mår illa ändå. Bäst är att låta bli att äta men det fungerar inte i längden det heller. Pepparmyntste gör susen ibland, magen kan lugna ner sig då. Krampen i magen är inte att leka med heller. Ibland går det inte att fortsätta som vanligt utan kroppen stannar upp och uthärdar smärtan för att sen återgå till vad det nu är jag håller på med. Känner mig febrig till och från men det var ingen ovanligt sa doktorn. Glömde dock att fråga om jag skulle ta det lugnt men det får jag väl utgå ifrån när kroppen protesterar med feber =(

Har kommit på att om jag utesluter så mycket kolhydrater som möjligt, alltså bröd, pasta, potatis och ris så går det bättre. Då blir kramperna inte lika kraftiga. Så jag äter grönsaker det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar