fredag 2 april 2010

Våren är här!!!

Det är inte bara jag som njuter när solen tittar fram. Detta är grannens katt och det ser nästan ut som att han också njuter av vårsolen ;)
Idag är det Långfredagen och meningen är väl egentligen att det skall vara en lugn dag. Min plan var att städa klart här hemma och sedan baka rulltårtorna till mormor. Hon fyller år idag, hela 83 år blir hon. Det skallv i fira i morgon för hon ville inte fira årsdag på Långfredagen. Själv säger hon att hon aldrig tidigare fyllt år på Långfredagen och då är det säkert så.
När jag vaknade var det ett sådant underbart väder ute så jag bestämde mig för att baka fösta rulltårtan och sedan ta kamaran med mig och gå ut. Måste avsluta promenaden med affären då slyten inte räckte till mer än en rulltårta. Föresten blev den inte bra heller så ja får göra om den med.
När jag kommit en liten bit utanför Hemse ser jag att något rör sig i diket. Detta är vad jag hittar smygandes brevid mig.

Tydligen tyckte de att jag kom lite för nära för de började gå uppför kanten men så länge de inte vände sig mot mig stod jag kvar och fotade dem.

Det var bara två som gick upp på kanten och den tredje fortsatten bort i vattnet.
Vidare på min promenad så hittade jag ett vattendrag som, enligt mig, var vackert. Vattnet hade inte direkt någon fart utan lugnt och fint ringlade det sig framåt.
All snö är inte borta ännu. När Hemse var som täckt av ett tjockt snölager så körde de bort mycket av det. Här är ett av "lagringsställena" och ännu har inte all snö smält. Undrar om den här åkern kommer bli brukbar...

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga vårbilder! Här i Falun har våren inte kommit lika långt ännu. Snö ligger kvar på marken och inte ens en endaste liten solgul Tussilago har vaknat till liv.
    Ha en fortsatt bra dag!
    Anette

    SvaraRadera
  2. Anette: tack! det var ett underbart väder. Hoppas att våren kommer till er med inom det snaraste.

    SvaraRadera