onsdag 6 juli 2011

Samhällets ansvar?!?!

Jag brukar inte påstå att det är samhället som har ansvar utan jag anser att det har vi själva. Är du förälder är barnen ditt ansvar och så vidare. Med andra ord: du är ansvarig för dig själv. Men så kommer tillfällen då jag faktiskt undrar vad samhället har för ansvar.

Vaknade tidigt i morse, klockan var straxt efter 5. Lite tidigt för att vara en  ledig dag. Vaknar av att det är ett otroligt liv på fåglarna och någon som skriker. Till saken hör att jag sover med öronproppar under sommaren. Men hör detta oväsen ändå. Kliver upp och inser att "fågeljakten" börjat.

Här på Hemse där jag bor finns det personer som inte riktigt är som alla vi andra. Vad denna man har för handikapp har jag ingen aning om men han har stannat i 4-5 års åldern men enligt personnumret är han över 50 år. Han bor själv med stöd av hemtjänst och assistenter men i övrigt är det snälla människor runt omkring som tar ansvar för honom. När han vaknar stiger han upp och går ut och cyklar. Efter att ha jobbat natt i en bil som kör runt på Hemse vet jag att det är vilken tid som på dygnet som han är ute och cylar.

Att han skrämmer fåglar i grönområdet utanför där jag bor är inget nytt, det har hänt minst tre gånger tidigare. Men det är fortfarande lika irriterande för det är ju alltid fruktansvärt tidigt och vanliga människor med dagarbete sover så dags.

Vem är det egentligen som har ansvar för sådana handlingar? Jag vet och förstår att det är svårt för den handikappade att förstå att så här gör man inte men vem skall förstå åt honom? har samhället något ansvar där? jag menar inte att han skall spärras in för att inte finnas men någon borde ha ett vakande öga över honom.

Jag är i allafall trött och irriterad på att han stör min sömn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar